fbpx

RYSIOWE ANIMACJE

Kreujemy świat zabawy

Sensoryka dla smyka zajęcia w Piotrkowie Trybunalskim dla dzieci 1-5 lat


Warsztaty sensoryczne co to takiego?

Sensoryka dla smyka to nie tylko zabawy z masami i brudzenie się!

Tematyka: Każde zajęcia zaczynamy od wprowadzenia, gdzie dzieci poprzez zabawy odkrywają nowy temat – czy to poprzez ilustracje, czy szukanie ukrytych przedmiotów w sypkich materiałach.

Eksperymenty: Proste doświadczenia pomagają zrozumieć świat i zachodzące w nim procesy. 🧪

Ruch: Działamy na dużą motorykę, np. przechodząc przez tory przeszkód, ćwicząc równowagę, szybkość i zwinność. 🏃‍♂️

Relacje: Masażyki i piosenki wzmacniają więzi między dzieckiem a rodzicem. 🌼

Brudne zabawy: Oczywiście są też masy, które dzieci samodzielnie tworzą i poznają składniki dotykiem.

Zajęcia sensoryczne w Twojej placówce zapisz na warsztaty pokazowe


Sensoryka to dziedzina zajmująca się badaniem i rozwijaniem zmysłów oraz przetwarzaniem bodźców zewnętrznych przez człowieka. W kontekście rozwoju dzieci, sensoryka dotyczy różnorodnych działań, które wspierają integrację sensoryczną, czyli zdolność mózgu do odbierania, przetwarzania i organizowania informacji z otoczenia. Ćwiczenia sensoryczne pomagają dzieciom lepiej poznawać swoje ciało, rozwijać koordynację ruchową oraz poprawiać koncentrację i zdolności poznawcze.

Terapie i zajęcia sensoryczne mogą obejmować np.:

  • dotyk (zabawy z różnymi teksturami, masami plastycznymi),
  • wzrok (dopasowywanie kolorów, układanki),
  • słuch (odgłosy, rytmy),
  • węch (poznawanie różnych zapachów),
  • smak (próbowanie nowych smaków),
  • równowagę i propriocepcję (chodzenie po linie, huśtawki).

Stymulowanie wszystkich zmysłów może przynieść korzyści nie tylko dzieciom, ale także dorosłym, zwłaszcza w zakresie odprężenia i redukcji stresu.

Sensoryka dla smyka

Rodzice mogą mieć różne obawy związane z zajęciami sensorycznymi dla dzieci, zwłaszcza gdy nie są zaznajomieni z ich celem i korzyściami. Oto kilka najczęstszych zmartwień i odpowiedzi, które mogą rozwiać ich wątpliwości:

Należy pamiętać, że nie są to zajęcia terapeutyczne SI – takowe odbywają się w specjalnych gabinetach i przeważnie 1:1, by jak najlepiej terapeuta mógł się skupić na problemach dotyczących integracji sensorycznej.

1.Czy zajęcia sensoryka dla smyka są bezpieczne?

Rodzice mogą martwić się, że ich dzieci będą miały kontakt z niebezpiecznymi substancjami, szczególnie gdy w zajęciach wykorzystuje się farby, masy plastyczne lub drobne elementy. Jednak u nas instruktorzy dbają o używanie bezpiecznych, atestowanych materiałów dostosowanych do wieku dzieci, a także nadzorują każdy etap zajęć. Jednak są to również zajęcia gdzie rodzic bawi się razem z dzieckiem.

2. Jakie korzyści przynoszą zajęcia sensoryczne?

Zajęcia sensoryczne wspomagają rozwój koncentracji, wyobraźni, zdolności poznawczych i integracji sensorycznej, co jest niezwykle istotne dla ogólnego rozwoju dzieci, a efekty pojawiają się w różnym tempie.

3. Czy moje dziecko będzie brudne na zajęciach sensoryka dla smyka?

Nasze zajęcia sensoryczne organizowane jest w warunkach przygotowanych na taki ewentualny bałagan, a dla dzieci warto wziąć ze sobą zazwyczaj ubrania na zmianę.

4. Co w przypadku kiedy: moje dziecko nie lubi się zbytnio brudzić i dotykać nowych rzeczy

Niektóre dzieci mogą reagować na określone tekstury czy zapachy oporem lub dyskomfortem. Nasze zajęcia sensoryczne prowadzone są w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb i pozwalają dzieciom w ich własnym tempie odkrywać nowe wrażenia zmysłowe. Nie zmuszamy do zabawy dajemy możliwość swobodnej eksploracji.

5. Martwisz się, że dziecko będzie miało trudności z adaptacją do nowego środowiska, jeśli jest ono nieśmiałe lub łatwo się stresuje w nowych sytuacjach.
Zajęcia sensoryczne często odbywają się w małych grupach wraz z rodzicem obok, co pozwala stworzyć przyjazną atmosferę, a instruktorzy starają się budować zaufanie i pozytywne relacje z dziećmi.

6. Moje dziecko nie wchodzi w interakcje z innymi dziećmi:
Nasze zajęcia sensoryczne angażują dzieci w aktywności grupowe, gdzie mogą współpracować, dzielić się wrażeniami i rozwijać umiejętności społeczne, ucząc się np. cierpliwości czy komunikacji. Należy jednak pamiętać, że rozwój społeczny dziecka zaczyna się od około 3 roku życia gdzie nabywa zdolności nawiązywania bliższych relacji.

Przewiń na górę